In 5 stappen overgaan op e-facturatie

Vanaf 1 januari 2026 wordt digitaal factureren verplicht voor alle ondernemers in België. Dit is hoe je in 5 stappen je bedrijf voorbereidt op e-facturatie in 2026.


Stap 1: Registratie Peppol-netwerk

Zorg ervoor dat je bedrijf tijdig is geregistreerd bij het Peppol-netwerk, zodat je elektronische facturen kan verzenden en ontvangen via dit systeem. Dit doe je via je gekozen Access Point in het Peppol-netwerk. 


"Een Peppol Access Point is een organisatie die bedrijven en overheidsdiensten in staat stelt zich aan te sluiten op het internationale Peppol-netwerk. Dankzij deze verbinding kunnen zij veilig en betrouwbaar elektronische facturen uitwisselen." - Digiteal.eu


Stap 2: Compatibele facturatiesoftware

Gebruik facturatiesoftware die compatibel is met het Peppol-netwerk, zodat je elektronische facturen kan genereren en verzenden volgens de Peppol-standaarden.


De voor- en na situatie van facturen verzenden wordt laten zien, waarbij het nieuwe e-facturatie systeem veel minder stappen heeft en gemakkelijker in elkaar zit.


Stap 3: Digitale handtekening

Zorg ervoor dat je elektronische facturen voorzien zijn van een geldige digitale handtekening om de authenticiteit en integriteit van je facturen te waarborgen. 

Stap 4: Technologisch compatibel voor e-facturatie

Zorg voor de juiste technologische infrastructuur, zoals een veilige internetverbinding en geschikte hardware, om e-facturatie via Peppol te ondersteunen.  

Stap 5: Opleiden personeel

Zorg ervoor dat je personeel opgeleid wordt over e-facturatie via Peppol en zich bewust is van de voordelen en procedures die hiermee gepaard gaan. Nadat je e-invoicing hebt geïntegreerd, zal het facturatieproces aanzienlijk sneller gaan.


Een open laptopscherm laat het Peppol e-facturatie systeem zien


Nog wat extra info om in je achterhoofd te houden ter voorbereiding op de e-facturatieplicht 2026:

→ De gestructureerde elektronische factuur wordt vanaf 1 januari 2026 verplicht in België.
→ Peppol-BIS wordt het standaardformaat, niet meer PDF's handmatig verwerken.
→ De verplichting geldt voor alle belastingplichtigen gevestigd in België.
→ Deze regeling is niet van toepassing op transacties tussen bedrijven en consumenten (B2C).


Je hebt nog even de tijd om je bedrijf voor te bereiden op e-invoicing. Mocht je hier nu hulp bij nodig hebben, onze administratieve experts staan voor jou klaar! Freelance Office biedt al administratieve diensten vanaf 1u/week.


Heb je nog vragen over dit artikel, of wil je meer weten over onze diensten? Laat het ons weten!




Freelance ondersteuning in administratie, HR en marketing vanuit ons motto


28 augustus 2024

menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x